Current 93 - I am the Last of All the Field That Fell : A Channel
Error message
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 391 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Notice: Trying to get property 'type' of non-object in eval() (line 13 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 391 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Notice: Trying to get property 'type' of non-object in eval() (line 13 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 391 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Notice: Trying to get property 'type' of non-object in eval() (line 13 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 391 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Notice: Trying to get property 'type' of non-object in eval() (line 13 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 391 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Notice: Trying to get property 'type' of non-object in eval() (line 13 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 391 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/includes/entity.inc).
- Notice: Trying to get property 'type' of non-object in eval() (line 13 of /var/www/vhosts/postwave.gr/httpdocs/modules/php/php.module(80) : eval()'d code).
...ή αλλιώς ένα άλμπουμ υπό την εποπτεία του David Tibet στο οποίο δε συμμετέχει παραδόξως η Baby Dee ούτε η Maja Elliott, αλλά αρκετοί άλλοι γνωστοί μουσικοί που δεν αφήνουν το στίγμα τους. Πρόκειται για τους: Antony Hegarty, Nick Cave, Jack Barnett (These new Puritans), Tony Mc Phee (The Groundhogs), Carl Stokes(The Groundhogs), Bobbie Watson (Comus), Jon Seagrott (Comus) κ.α
Οι συνεργασίες
Η καλοδεχούμενη και έγκυρη φυσικά συνεργασία του David Tibet με μέλη psych rock και progressive rock συγκροτημάτων της δεκαετίας του 1960 όπως οι Comus και οι Groundhogs, θα περίμενε κανείς να περιλαμβάνει κάτι από τη μελωδικότητα, το ρυθμικό και ερμηνευτικό πλουραλισμό τους. Ταυτόχρονα θα περίμενε κανείς, o Antony Hegarty να έχει ουσιαστικότερο ρόλο στο άλμπουμ κι όχι απλά να επενδύσει φωνητικά ένα μόνο κομμάτι του άλμπουμ (‘Mourned Winter Then').
Το αντίθετο ισχύει με την ενσωμάτωση του Nick Cave καθότι στη συγκεκριμένη περίπτωση, έγινε ουσιαστική ώσμωση.
Kατά τη γνώμη μου εκμηδενίζονται όλοι αυτοί οι μουσικοί και υπακούουν στις οδηγίες της κακώς εννοούμενης (αυτή τη φορά) μουσικής ψυχεδέλειας και της παράνοιας του David Tibet. Έτσι κανείς δε μπορεί να αναγνωρίσει ότι στο organ και στο πιάνο, τη Baby Dee έχουν αντικαταστήσει ο Reinier van Houdt και ο Jack Barnett αντίστοιχα. Αυτά για ορισμένους ίσως είναι καλοδεχούμενα και ανάξια αναφοράς. Προσωπικά με έκαναν να δυσφορήσω και τελικά να ξεχάσω το άλμπουμ αυτό ακόμα και μετά από περίπου 20ακροάσεις. Πολύ μακρύτερα απ'όσο διαρκούν 4 χρόνια, βρίσκονται ο δημιουργικός πειραματισμός, η δυναμική ερμηνεία και η αφοπλιστική εφευρετικότητα στο παίξιμο όλων των μουσικών οργάνων χαρακτηριστικά που κυριαρχούσαν στα πρόσφατα ‘Black ships ate the sky' και ‘Aleph at the Hallucinatory Mountain'...
Τα θέματα
Το ‘I Am The Last Of All The Fields That Fell: A Channel' είναι το πρώτο full length άλμπουμ μετά το μέτριο ‘Honeysuckle Aeons'. Είναι ποιητικό, διηγηματικό, ‘αιρετικό', ψυχεδελικό σε εγκεφαλικό επίπεδο, μυθολογικό, φιλοσοφικό, φυσικά θρησκευτικό, αλληγορικό και στιχουργικά μελωδικό. Για την ακρίβεια, αν δεν έχετε ακόμα ακούσει το άλμπουμ σας προτείνω να διαβάσετε πρώτα τους στίχους και να φανταστείτε τί μουσική θα θέλατε να τους επενδύει.
11 κομμάτια που μοιάζουν σαν ένα με πολλά κεφάλια και φέρνουν μπροστά μας σε με κριτική αφήγηση σαν δίνη και μυστήριο παραμύθι, τον Πλάτωνα, τον Αδάμ, το Σατανά, την Εύα, τον αμνό ως σύμβολο, το Μάγο του Οζ, στοιχεία της φύσης, σουμεριακά, χριστιανικά και μαγικά σύμβολα, ελληνικές λέξεις, τον Κάιν, βασιλιάδες και βασίλισσες ως σύμβολα.
Στο ‘Aleph at the Hallucinatory Mountain' κυριαρχούσε ένα θέμα στους στίχους ενώ το cello και οι σκληρές ηλεκτρικές κιθάρες φρόντιζαν για τη συνολική διάθεση. Στο ‘Honeysuckle Aeons' τα θέματα μπλέκονταν με ακατανόητο τρόπο ενώ η μουσική της Ανατολής από πλευράς δυναμικής και ερμηνευτικής διάθεσης δεν έδωσε αξιοπρόσεκτο αποτέλεσμα. Στο ‘I Am The Last Of All The Fields That Fell: A Channel' αναγνωρίζω μια θεματική συνέχεια από τα ‘Queendom' και ‘Kingdom' του ‘Honeysuckle Aeons' στο ‘Kings and Things' κατά τα άλλα όμως το άλμπουμ είναι αρκετά άναρχο επιδεικνύοντας παντελή έλλειψη αρχής, μέσης και τέλους και σύγχυση στα θέματα.
Η μουσική
Μουσικά, οι τραγουδιστές και οργανοπαίχτες, των Comus και Groundhogs, συνέβαλαν έμμεσα και λίγο στο άλμπουμ, μεταφράζοντας τη μελωδικότητα της psych rock της δεκαετίας του 1960 σε ένα ηχητικά μπερδεμένο και ασύνδετο συνονθύλευμα ήχων από διάφορα όργανα με jazz διαθέσεις, το οποίο ήταν αδύνατο να ακολουθήσουν τα φωνητικά καθότι δεν είχε χαρακτήρα ούτε κάποια σαφή δομή. Έτσι τα φωνητικά είναι ουδέτερα, αφηγηματικά βεβαίως αλλά χωρίς τη συνήθη θεατρικότητα και το πάθος, στοιχεία σφραγίδες του David Tibet. Θα ήταν άδικο να μην αναγνωριστεί η πειραματική διάθεση στη μουσική, η οποία όμως παραμένει μια πρόθεση. Ο Tony Mc Phee που επηρέασε τόσο την κατεύθυνση των Groundhogs ώστε να ενσωματώσει στοιχεία των blues μέσα στη μουσική τους, θα μπορούσε να αφήσει το στίγμα του στο ‘I Am The Last Of All The Fields That Fell: A Channel'. Ένα σπάνιο δείγμα του πού μπορούσε να οδηγήσει αυτό που μόλις σας περιέγραψα, δόθηκε στην πρόσφατη συναυλία των Current 93 στο Union Chapel στο Λονδίνο, όπου ο David Tibet ερμήνευσε το ‘Sad Go Round' των Groundhogs με τον Tony Mc Phee στην κιθάρα! Ομοίως με πολύ προσπάθεια παραδέχεται κανείς την επιρροή του John Seagrott στο ‘Heart full of eyes' όπου δίνεται έμφαση στο φλάουτο όπως συνέβαινε στους Comus.
Προσωπικά ποτέ δεν κατάλαβα πως επιλέγει κανείς το ύφος της μουσικής που θα επενδύσει τα κομμάτια. Συγκεκριμένα οι Current 93 που έχουν στη διάθεσή τους ένα καμβά που περιλαμβάνει μελωδική progressive folk, psych rock, αυτοσχεδιασμό, δυναμική ψυχεδέλεια αλλά και πειραματισμό, πώς άραγε αποφάσισαν τί ‘ρούχο' να φορέσουν στους στίχους αυτών των κομματιών?
Νομίζω πως η απόφαση είχε να κάνει με το σαξόφωνο, το φλάουτο και το μπάσο κλαρινέτο που δίνουν συγκεκριμένη χροιά στη μουσική και σίγουρα επηρεάζουν το συνολικό ύφος άλμπουμ. Άλλωστε οι Current 93 έχουν παράδοση στο να ‘στήνουν' τα άλμπουμ τους πάνω σε συγκεκριμένα όργανα κάθε φορά.
Οι λεπτομέρειες...
Αποτελεί θέμα ισχυρών διαφωνιών το κατά πόσο στην τέχνη όλα παίζουν ή πρέπει να παίζουν κάποιο ρόλο. Προσωπικά τοποθετούμαι κάπου στη μέση χωρίς αυτό να σημαίνει ότι παραδέχομαι άκριτα και ασύνδετα με το όλο πλαίσιο του έργου, το οποιοδήποτε καπρίτσιο του εκάστοτε δημιουργού. Στην προκειμένη περίπτωση με προβλημάτισε η χρήση και κακή προφορά των ελληνικών λέξεων στους στίχους πολλών κομματιών στο άλμπουμ. Σίγουρα υπάρχει κάποιος λόγος για τον οποίο χρησιμοποιούνται αλλά όχι για να ακούμε τη λέξη ‘λόγος' ως ‘λόγκος'. Ίσως είναι λόγοι εντυπωσιασμού που οι λέξεις αυτές περιλαμβάνονται και με άλλη γραμματοσειρά στο booklet, ίσως είναι λόγοι προσωπικοί του Tibet. Ας έχει. Θεμιτό θα ήταν να τις πρόφερε σωστά.
Τι μου έμεινε τελικά από το άλμπουμ? Το ενοχλητικό ‘Spring Sand Dreamt Larks' η ανέμπνευστη επανάληψη του μουσικού θέματος στο ‘I remember the Berlin Boys. Στα θετικά είναι η μεταμόρφωση του Nick Cave και του άλμπουμ στο κλείσιμο με το ‘ I Could Not Shift the Shadow' και με ερμηνεία που κατά τη γνώμη μου ενώνει αναμφισβήτητα τους Nick Cave και Stuart Staples. Αυτό το κομμάτι, μαζί με τα ‘The Heart full of eyes', ‘Why Did The Fox Bark' και ‘With the Domedaries' μου έδωσαν κάτι να μου θυμίζει στο μέλλον το ‘I Am The Last Of All The Fields That Fell: A Channel'.
Your breath flickered next to my breath
Humming noise and rhyming sweet songs
That your mouth had heaped up like rivers
And buried deeper in your hearts
Rating: 6 / 10
Νάντια Σαββοπούλου