WOVENHAND - Συνέντευξη με τον David Eugene Edwards!

Error message

  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 354 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 354 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 354 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 354 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 354 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->load() (line 175 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
  • Warning: array_flip(): Can only flip STRING and INTEGER values! in DrupalDefaultEntityController->cacheGet() (line 354 of /var/www/clients/client4/web150/web/includes/entity.inc).
wovenhand

David Eugene Edwards, ένας χαρακτήρας που μυστηριωδώς ενσαρκώνει την ιδέα του μοναχικού ιθαγενή Αμερικάνου καουμπόι. Το αποτέλεσμα δεν είναι μια φιγούρα δεμένη με το παρελθόν αλλά μια αυθύπαρκτη προσωπικότητα, ένας μυστηριώδης και πολύ εκφραστικός αφηγητής. Όλ’ αυτά που θα διαβάσετε αφορούν στο επίπεδο της εκλογικευμένης πραγματικότητας, η ουσία όμως κρύβεται στο live, στις διαλέκτους που εφεύρει για να τραγουδήσει και κυρίως στα σχήματα που κάνει με όλο του το σώμα ενώ τραγουδάει και παίζει. Και για όσο βρίσκεται εκεί πάνω στη σκηνή, ένας μουσικός που φλερτάρει με την ιδέα να είναι απλά ένα φάντασμα από το παρελθόν, να περιμένετε μια αξέχαστη εμπειρία και να μην ξαφνιαστείτε όταν, αφού τελειώσει η συναυλία, βγείτε στα φώτα της πόλης και η φωνή του θα σας ακολουθεί για αρκετό καιρό, ίσως ως την επόμενη συναυλία των Wovenhand..

 

Έχοντας παραβρεθεί πρόσφατα στη συναυλία των Wovenhand που έγινε στο Λονδίνο εντυπωσιάστηκα με την πλούσια εκφραστικότητά σου στη σκηνή και μου δημιουργήθηκε η εντύπωση πως έχεις μια ανεξάντλητη πηγή έμπνευσης. Ζωντανεύεις τους στίχους κάνοντας περίεργα σχήματα γύρω σου χρησιμοποιώντας όλο σου το σώμα. Είναι σα να μπαίνεις σε έναν εντελώς άλλο κόσμο. Τί σε εμπνέει να γράφεις μουσική?

David Eugene Edwards: Τα ίδια τα κομμάτια και οι στίχοι μου δείχνουν κατά ένα τρόπο το πώς να εκφραστώ πάνω στη σκηνή και πώς να τα αποδώσω. Είχα συνηθίσει ως τώρα να παίζω καθιστός και αυτή ήταν μια εντελώς διαφορετική κατάσταση. Τώρα που στέκομαι όρθιος αναζητώ εκ νέου τον προσωπικό μου τρόπο έκφρασης γιατί είναι κάτι εντελώς καινούριο για μένα.

 

Προσωπικά είχα την εντύπωση πως το κοινό θα είχε καλύτερη επαφή με το νόημα των στίχων αλλά και πιο άμεση επικοινωνία με εσάς τους μουσικούς, αν η συναυλία γινόταν στο δάσος ή σε κάποιο άλλο εξωτερικό χώρο έτσι ώστε να βρίσκεται γύρω από εσάς και όχι κάτω από τη σκηνή. Ποιός θα ήταν για σένα ο ιδανικός χώρος για μια συναυλία των Wovenhand ?

David Eugene Edwards: Για’μένα δεν έχει ιδιαίτερη σημασία ο χώρος. Έχω κάνει πολύ καλά live σε πολύ κακά venues και άσχημα live σε πολύ όμορφους χώρους σε γραφικά τοπία. Αυτό που έχει σημασία είναι η διάθεση του κοινού και το τί συμβαίνει ως αποτέλεσμα αυτής της διάθεσης. Δεν υπάρχει κάποιο μέρος που να ευνοεί τη μουσική μου, σαν ιδέα είναι ενδιαφέρουσα και μακάρι να υπήρχε κάτι σαν κι αυτό που αναφέρεις,  όμως ποτέ δεν μπορείς να ξέρεις πώς θα λειτουργήσει τελικά ένας χώρος για τη μουσική.

 

WovenhandΠρέπει να σου πω ότι δεν έχω επισκεφτεί την Αμερική επομένως όλες οι γνώσεις μου πάνω στην κουλτούρα, τον τρόπο ζωής και τους ανθρώπους, προέρχεται από βιβλία, ταινίες και εντυπώσεις που μου μεταφέρουν όσοι έχουν ταξιδέψει εκεί. Υπάρχουν είδη μουσικής τα οποία έχουν γεννηθεί στην Αμερική, η country, η blues, η jazz∙ θεωρώ πως κάθε φορά που κάποιος ακούει ένα country κομμάτι αποκτά μια εικόνα της αμερικάνικης κουλτούρας. Παρ’ όλ’ αυτά πιστεύω πως η μουσική των Wovenhand η οποία συνδυάζει τόσο ωραία, στοιχεία από διαφορετικά είδη μουσικής (rock, country, folk, gospel, native American), σκιαγραφεί μια πιο πλούσια εικόνα της αμερικάνικης κουλτούρας σε σύγκριση με τα άλλα είδη μουσικής. Προσωπικά πιστεύω πως μαθαίνω περισσότερα για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της Αμερικής ακούγοντας τα δικά σας άλμπουμ. Είναι στόχος σας το να συνοψίζει η μουσική σας την αμερικάνικη κουλτούρα και εν μέρει, Ιστορία?

(η αρχική αντίδραση σ’αυτή την ερώτηση ήταν ένα συμπαθέστατο και προβληματισμένο μειδίαμα και μια μικρή παύση)

David Eugene Edwards: ‘Όχι δε θα το έλεγα πως αυτός είναι στόχος μου. Προσωπικά έχω πολύ περιορισμένη κατανόηση της Αμερικής, ακριβώς όπως εσύ, παρότι ζω εδώ και περιβάλλομαι από οικεία πράγματα και ανθρώπους και παρότι έχω ταξιδέψει σε διάφορα σημεία της Αμερικής. Οι άνθρωποι φέρονται διαφορετικά σε διαφορετικές περιοχές της Αμερικής, σκέφτονται διαφορετικά, δρουν διαφορετικά…είναι ενδιαφέρον. Μεγάλωσα ακούγοντας country μουσική και αυτό είναι το είδος που μου αρέσει πιο πολύ. Πιστεύω πως η country (αν και υπάρχουν πολλά είδη country μουσικής) αποτυπώνει επιτυχώς όλα όσα η Αμερική ήθελε να είναι.

 

Το τελευταίο άλμπουμ των Wovenhand ‘Refractory Obdurate’ είναι το πιο θορυβώδες και το πιο δυναμικό μέχρι σήμερα. Ποιά ήταν η βασική ιδέα πίσω από το άλμπουμ αυτό?

David Eugene Edwards: Δεν υπήρχε κάποια κύρια ιδέα. Αυτό που έχει σημασία είναι οι μουσικοί με τους οποίους παίζω μαζί. Η μουσική που παίζουμε είναι συνήθως ‘σκληρή’. Κάνουμε tour μαζί με τις μπάντες αυτών των μουσικών επειδή μου αρέσει η ‘σκληρή’ μουσική και πάντα χαίρομαι να ανακαλύπτω κάτι το ενδιαφέρον και ‘βαρύ’ στη μουσική. Έχω παίξει ‘σκληρή’ μουσική σε διάφορες φάσεις και μπορώ να πω πως είμαι εντελώς νευρωτικός με αυτήν, με την έννοια πως μπορεί κάποιες φορές απλά να μου αρέσει να παίζω με το banjo και κάποιες άλλες να θέλω 7 μουσικούς να παίζουν κιθάρες. Δεν παίζω πάντα με τον ίδιο τρόπο αλλά συνήθως το αποτέλεσμα εξαρτάται από το ποιοί είναι οι υπόλοιποι μουσικοί και με ποιους επικοινωνούμε καλύτερα, εξαρτάται επίσης από το χαρακτήρα αυτών των ανθρώπων και από το τί στοιχεία μπορούν να προσθέσουν, εγώ προσαρμόζομαι. Ο τρόπος με τον οποίο γράφω τα τραγούδια είναι ο ίδιος, δεν προσπαθώ να γράψω ένα ‘βαρύ’ κομμάτι, απλά γράφω ένα κομμάτι και μετά το κάνουμε ‘βαρύ’, μπορεί να το γράψω στο banjo αλλά μετά το χειριζόμαστε όπως όλα τα υπόλοιπα κομμάτια. Αποφασίζουμε χωριστά κάθε φορά τι χαρακτήρα θα δώσουμε στο καθένα.

 

wovenhandΜιας και ανέφερες τη σημασία των υπόλοιπων μελών της μπάντας ήθελα να σε ρωτήσω το εξής. Έχεις πει στο παρελθόν ότι οι Wovenhand δεν είναι ένα συγκρότημα με την παραδοσιακή έννοια έτσι η μορφή που παίρνει κάθε φορά το σχήμα, έχει να κάνει με το ποιός είναι διαθέσιμος να συμμετάσχει. Στην πρόσφατη συναυλία που δώσατε στο Λονδίνο αφήσατε την αίσθηση μιας πολύ συνεκτικής ομάδας όπου όλοι αντιλαμβάνονται την ουσία της μουσικής που παίζετε και δίνουν όλη τους την ενέργεια προκειμένου να την αποδώσουν όσο καλύτερα μπορούν και το πετυχαίνουν εκπληκτικά κατά τη γνώμη μου. Με άλλα λόγια, δε δίνετε την εντύπωση ότι είστε μια ομάδα που δημιουργήθηκε ευκαιριακά επειδή οι συγκεκριμένοι μουσικοί έτυχε να είναι διαθέσιμοι να παίξουν. Ποιό είναι το σχόλιό σου ως προς αυτό?

David Eugene Edwards: Όχι δεν είναι ακριβώς έτσι. Η μουσική που παίζουμε είναι απαιτητική, δεν είναι απαραίτητα δύσκολη στην απόδοσή της αλλά έχει απαιτήσεις σε άλλα επίπεδα. Δεν είναι για τον οποιονδήποτε μουσικό. Ο μέσος μουσικός δε θέλει απαραίτητα να βρίσκεται σε μια μπάντα όπως οι Wovenhand και να έχει την εμπειρία που προσφέρει αυτό το συγκρότημα γιατί δεν πρόκειται για την τυπική εμπειρία που έχει κανείς παίζοντας σε μια μπάντα. Οι Wovenhand είναι κάτι το διαφορετικό ακόμα και για τους μουσικούς με τους οποίους παίζουμε τώρα μαζί και οι οποίοι έχουν εντελώς άλλη εμπειρία στις δικές τους μπάντες. Αλλά τους αρέσει η μουσική των Wovenhand αρκετά ώστε να θέλουν να συμμετάσχουν στη διαδικασία της σύνθεσής της και σε όσα λαμβάνουν χώρα κατά τη διάρκεια. Εκεί που θέλω να καταλήξω είναι ότι δεν υπάρχουν πολλοί μουσικοί που θα έκαναν κάτι τέτοιο ή που μπορούν να συμμετάσχουν στη μπάντα, επομένως όσοι κάνουν αυτή την επιλογή είναι πολύ αφοσιωμένοι σ’αυτό που κάνουμε. Μπορεί να παίζω με διαφορετικούς ανθρώπους κατά καιρούς αλλά ξέρω ότι η στάση τους απέναντι στη μουσική που παίζουμε είναι αυτή που απαιτείται για το αποτέλεσμα που επιδιώκουμε.

 

Έχεις συνεργαστεί με τον Alexander Hacke  ο οποίος ήταν παραγωγός του άλμπουμ ‘The Laughing Stark’ αλλά είναι επίσης μέλος των Crime & The City Solution όπου συμμετέχεις κι εσύ. Ακούγοντας ορισμένα από τα ορχηστρικά σημεία διάφορων κομματιών από το τελευταίο άλμπουμ, μου ήταν σαφές ότι οι Wovenhand έχουν κάτι από την ενέργεια των Einsturzende Neubauten και των Swans μαζί. Πώς προέκυψε η συνεργασία με τον Alexander Hacke? Τι πιστεύεις ότι πρόσθεσε στον ήχο των Wovenhand?

David Eugene Edwards: Γνωρίζω τον Alexander Hacke εδώ και πολλά χρόνια, περίπου 12, ίσως και παραπάνω. Έχουμε πολλούς κοινούς γνωστούς, όπως tour managers. Έχω δει τους Neubauten πολλές φορές live, έχω δει τους Crime & the City Solution live επίσης αρκετές φορές, οπότε ήμουν απλά ένας fan. Κάπως έτσι δόθηκε η ευκαιρία να γνωριστούμε με τον Alexander Hacke και μου άφησε την εντύπωση ενός πολύ καλού κι ευγενικού ανθρώπου με τον οποίο επικοινωνήσαμε πολύ καλά. Αρχίσαμε να συζητάμε το ενδεχόμενο να παίξουμε μαζί και κάπου εκεί ήρθε η συνεργασία μας μέσα στους Crime & the City Solution και η εμπειρία ως τώρα είναι πολύ καλή. Αυτή τη στιγμή συζητάμε πάνω σε ένα project που θα κάνουμε μαζί του χρόνου. Ο Alexander Hacke είναι ο ήρωάς μου!

crime and the city solution

Οι Crime & The City Solution κυκλοφόρησαν το άλμπουμ ‘American Twilight’ πέρυσι, το οποίο ανανέωσε το ενδιαφέρον του κοινού γι’ αυτό το συγκρότημα. Το άλμπουμ ηχογραφήθηκε στο Detroit. Πώς ήταν η εμπειρία του να δουλεύετε σ’αυτή την πόλη-φάντασμα?

David Eugene Edwards: Περάσαμε πολύ ωραία παρότι το Detroit είναι μια πόλη που δημιουργεί πολλές δυσκολίες αλλά ταυτόχρονα είναι μια ωραία πόλη. Μου αρέσουν οι άνθρωποι εκεί και ήταν πολύ ωραίο το ότι ηχογραφήσαμε εκεί. Το Detroit είναι μια εντελώς διαφορετική πόλη συγκριτικά με ό,τι ξέρω ζώντας στο Colorado. Είναι μοναδική εμπειρία το να βρίσκεται κανείς σ’αυτή την πόλη, η Motown ήταν εκεί, τόση πολύ μουσική έχει βγει από εκεί, τόση αγάπη και κατανόηση για τη μουσική από τους ανθρώπους της τέχνης…

 

Το ‘Hiss’ είναι ένα από τα αγαπημένα μου κομμάτια από το ‘Refractory Obdurate’ και έχεις πει πως το κομμάτι αυτό είναι ‘…απλά μελοποίηση του κεφαλαίου 5 της Βίβλου για τον Ησαΐα…’. Παρ’ όλ’ αυτά ακούγοντάς το ζωντανά είναι προφανές πως πρόκειται για κάτι πολύ παραπάνω από ένα θρησκευτικό κείμενο με ροκ μουσική επένδυση. Έχεις βρει και αναδείξει με μοναδικό τρόπο, το συσχετισμό ανάμεσα στην παράδοση των Αμερικάνων ιθαγενών και το Χριστιανικό κείμενο. Φαίνεται πως το θρησκευτικό στοιχείο έχει καταπληκτική επίδραση επάνω σου. Οι υπόλοιποι μουσικοί έχουν αντίστοιχη άποψη για τη θρησκεία?

David Eugene Edwards: Συνήθως καθόμαστε όλοι μαζί και συζητάμε πάνω στο νόημα του κάθε κομματιού, πώς νιώθουμε γι’αυτό και τί επίδραση έχει στον καθένα μας. Αυτό σημαίνει το να είναι κανείς σε μπάντα μαζί μου, είναι ένας διαρκής διάλογος.

 

Παρατήρησα ότι στους τίτλους αρκετών κομματιών χρησιμοποιείς τη λέξη ‘hands’ (χέρια) είναι κάτι σαν ένα θέμα που εμφανίζεται συχνά στη μουσική της μπάντας. Ποια είναι η σημασία αυτής της λέξης για’σένα σε συμβολικό επίπεδο?

David Eugene Edwards: Αυτή η λέξη παίρνει διαφορετικό νόημα κάθε φορά αλλά σε γενικές γραμμές για μένα έχει σημασία το γεγονός ότι οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα χέρια τους για να κάνουν καλά πράγματα… Είναι δύσκολο να το εξηγήσω αλλά συνήθως αναφέρομαι στην περηφάνεια του ανθρώπου.

 

Κατά τη διάρκεια της συναυλίας των Wovenhand στο Λονδίνο διαπίστωσα ότι η εισαγωγή που έκανες σε ορισμένα από τα κομμάτια ήταν σε μια, άγνωστη σ’ εμένα, διάλεκτο. Αυτό το στοιχείο δεν αποτελεί κομμάτι της εκδοχής των κομματιών όπως τ’ακούμε στο cd. Τί διάλεκτος είναι αυτή?

David Eugene Edwards: Έχω διαφορετικά και πολλά πράγματα που μουρμουρίζω ενώ τραγουδάω, κάποιες λέξεις ανήκουν σε μια δική μου φανταστική διάλεκτο που εφηύρα εκείνη τη στιγμή, άλλες είναι σε γλώσσες των Αμερικάνων ιθαγενών που γνωρίζω. Συνήθως αυτά που μουρμουρίζω είναι λέξεις των οποίων ο ήχος μου αρέσει.

wovenhand

Στο παρελθόν έχεις πει πως οι Wovenhand και στο παρελθόν οι 16 Horsepower, ήταν πιο δημοφιλείς στην Ευρώπη παρά στις πολιτείες που βρίσκονται προς το κέντρο της Αμερικής, λόγω του ότι το θρησκευτικό κατεστημένο είναι πολύ ισχυρό σ’αυτά τα μέρη και οι άνθρωποι δεν αποδέχονται αυτή τη μουσική. Έχεις επίσης πει πως δεν έχετε booking agent για την Αμερική. Όσον αφορά στο αμερικάνικο κοινό έχει αλλάξει καθόλου η νοοτροπία των ανθρώπων τελευταία? Η μουσική είναι μια ‘μαλακή ισχύς’ και στο παρελθόν έχει καταφέρει να ριζοσπαστικοποιήσει την ανθρώπινη σκέψη. Πιστεύεις ότι αυτό έχει σταματήσει πια?

David Eugene Edwards: Χμμμ…η Αμερική είναι μια ενδιαφέρουσα περιοχή. Υπάρχουν θύλακες όπου οι άνθρωποι ενδιαφέρονται για διάφορα πράγματα μεταξύ των οποίων και η μουσική των Wovenhand, είναι όμως σπάνιο κάτι τέτοιο. Για να είμαι ειλικρινής οι άνθρωποι δεν ενδιαφέρονται πια για τα συγκροτήματα, δεν ενδιαφέρονται να πάνε σε μια συναυλία γιατί ο καθένας είναι μέλος και σε μια μπάντα, ο καθένας είναι ένας star αυτή είναι η νέα πραγματικότητα της διασκέδασης. Σε ό,τι με αφορά, ο κόσμος που ενδιαφέρεται πραγματικά για τη μουσική είναι ολοένα και λιγότερος. Απ’ την άλλη μεριά οι μεγάλες επιχειρήσεις έχουν βρει τον τρόπο να βγάζουν χρήματα από αυτή την κατάσταση εκμεταλλευόμενες αυτό το κοινό αίσθημα απέναντι στη μουσική. Είναι πολύ δύσκολο να ξεφύγει κανείς από αυτή την κατάσταση ιδίως όσο μπαίνουμε όλο και περισσότερο στο ψηφιακό και ψηφιοποιημένο μέλλον. Γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο να βγει κανείς από το δίχτυ του μάρκετινγκ και των επιχειρηματικών συμφερόντων και παρότι η εναλλακτική μουσική δίνει την εντύπωση πως κρατάει όλη αυτή την κατάσταση σε περιφερειακό επίπεδο, για μένα δεν υπάρχει τίποτα πια. Είναι αρκετά ζοφερή η κατάσταση.

 

Ευχαριστώ πολύ για την πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση. Περιμένουμε να σας απολαύσουμε σύντομα στην Ελλάδα.

David Eugene Edwards: Κι εγώ ευχαριστώ πολύ, ανυπομονούμε να παίξουμε στην Ελλάδα. Θα τα πούμε εκεί.

 

Συνέντευξη: Νάντια Σαββοπούλου

 

  • *Οι Wovenhand θα εμφανιστούν στις 8 Οκτωβρίου στο Fuzz και στις 7 Οκτωβρίου στο Fix Factory Of Sound (Θεσσαλονίκη)

 

 

Video: