«Νομίζω πως μπορείς να είσαι γαλήνιος για πολύ καιρό, αλλά το να είσαι ευτυχισμένος, είναι σπανιότερο».
Δεν είναι λόγια του ίδιου του Glen Johnson, αλλά αν καταλάβαμε καλά τον αντιπροσωπεύουν απόλυτα, γι αυτό και τα ηχογράφησε. Δεν τον λες και οπτιμιστή, όμως διαθέτει αρκετό χιούμορ και αυτοσαρκασμό για να σε μπρερδέψει. Σε λίγες μέρες οι Piano Magic θα είναι και πάλι στην Ελλάδα για 2 συναυλίες, οπότε αδράξαμε την ευκαιρία και μιλήσαμε ξανά με τον Glen Johnson, μετά από αρκετό καιρό. Πως ήταν η συνεργασία του με τον Brendan Perry και τον Peter Ulrich των Dead Can Dance, ποια η σχέση του πλέον με την 4AD, η γνώμη του για τους Editors, τα διάφορα projects, οι εμμονές του και οι περίπλοκες λεπτομέρειες της άχαρης ζωής του... Διαβάστε την απολαυστική συνέντευξη με την "ψυχή" των Piano Magic παρακάτω και μη χάσετε την ακόμα πιο συναρπαστική συνέχεια στις 20 Μαρτίου στο Fuzz...
Πώς θα περιέγραφες την εικόνα όπου τα μέλη των Piano Magic γράφουν μουσική, μοιράζονται ιδέες, συζητάνε για το παρελθόν, με τους Brendan Perry και Peter Ulrich; Ήσασταν σαν μια παρέα από άτομα με παρόμοιες ανησυχίες, σαν «δάσκαλους» και «μαθητευόμενους», σαν μουσικά είδωλα και φαν; Ποιες ήταν οι σκέψεις και τα συναισθήματά σου, όταν για πρώτη φορά συνειδητοποίησες ότι πρόκειται να φτιάξεις ένα δίσκο με αυτούς τους μουσικούς;
Glen Johnson: Κοίτα, αρχικά πρέπει να ξέρεις ότι ήμουν τρελός με τη 4AD στα 80's. Κυριολεκτικά στηνόμουν έξω απ'το δισκάδικο της περιοχής κάθε Δευτέρα πρωί περιμένοντας να ανοίξει, για να πάρω ο,τιδήποτε είχε κυκλοφορήσει απ'τη 4AD εκείνη τη μέρα. Είχα εμμονή με τη μουσική, το artwork και όλη αυτή την αιθέρια ρομαντική αισθητική της εταιρείας, την οποία ο Ivo Watts-Russell και Vaughan Oliver είχαν τόσο προσεκτικά υφάνει. Έγραφα επίσης ένα fanzine για τους φαν της 4AD στα τέλη της δεκαετίας του '80, κατάφερα μάλιστα να πάρω μια δίωρη συνέντευξη από τον Ivo. Παράλληλα έπαιρνα συνέχεια το λεωφορείο για το Λονδίνο ώστε να δω όσο το δυνατόν περισσότερες συναυλίες από συγκροτήματα της 4AD - ειδικά τους Dead Can Dance που για μένα βρίσκονταν κάπου έξω από τον κόσμο της υπάρχουσας γνωστής μουσικής. Ο κόσμος την αποκαλούσε goth ή indie ή alternative, αλλά για μένα δεν είχε σχέση με ο,τιδήποτε άλλο συνέβαινε τότε στη μουσική (ακόμα και τώρα). Υπήρχαν σε ένα διαφορετικό, πιο πνευματικό πλαίσιο.
Πέρυσι, όταν συνάντησα για πρώτη φορά τον Peter Ulrich, η εμμονή μου για τη 4AD, που βρισκόταν σε λήθαργο, ξαφνικά ξαναζωντάνεψε μέσα μου. Μου διηγήθηκε όλες εκείνες τις υπέροχες ιστορίες για τα χρυσά χρόνια της 4AD και μέσα απ'αυτές τις συζητήσεις με έπεισε ότι δεν ήταν και τόσο παράλογο να ζητήσω απ'τον Brendan να τραγουδήσει σε έναν δίσκο των Piano Magic - κάτι που, ειλικρινά, μέχρι εκείνη τη στιγμή ούτε καν το ονειρευόμουν. Συνεπώς, το να τους έχω και τους δύο να συμμετέχουν σε έναν δίσκο των Piano Magic ήταν μάλλον κάτι απίστευτο. Έπρεπε να τσιμπιέμαι συνέχεια. Αλλά συμμετείχαν ενεργά σ'αυτό. Τους άρεσε η μουσική μας, τα κομμάτια μας. Δεν ένιωθαν το δέος που ένιωθα εγώ.
Οι γνωστοί ευσεβείς πόθοι. Με ποιους μουσικούς από παλιό συγκρότημα της 4AD θα ήθελες να συνεργαστείς στο μέλλον; Να ποντάρω στον Robin Guthrie ή τον Peter Murphy;
Glen Johnson: Δεν ήμουν ποτέ μεγάλος φαν των Bauhaus αλλά ο Jerome και ο Franck από τους Piano Magic, είναι. Δεν ήμουν ποτέ "goth", παρ'όλο που μ'άρεσε αυτή η μουσική. Δεν ντυνόμουν μ'αυτό το στυλ. Ο Franck σίγουρα ντυνόταν έτσι...ακόμα και τώρα.
Έχουμε συνεργαστεί με τον Simon Raymonde βεβαίως. Πολλές φορές έχω σκεφτεί να κάνω κάτι με τον Robin στην παραγωγή. Έχω σκεφτεί να καλέσω και τον Gordon Sharp (Cindytalk) να τραγουδήσει. Ζήτησα κάποτε από τον Dominic Appleton (Breathless) να κάνει φωνητικά αλλά δεν απάντησε. Έχουμε επίσης συζητήσει με τον John Fryer το να μας κάνει παραγωγή κάποια φορά. Κάποτε ζήτησα κι από την Elizabeth Fraser να τραγουδήσει. Αλλά ναι, ο Gordon θα ήταν τέλειος.
Η φωνή της Angele είναι μοναδική, λεπτεπίλεπτη. Μερικές φορές ακούγεται να τραγουδά ακριβώς στο όριο μιας ώριμης και μιας πιο κοριτσίστικης φωνής, κάτι που ταιριάζει απόλυτα με την ειρωνία ή τις αντιθέσεις μερικών στίχων. Να πω επίσης ότι ο δίσκος των Klima ήταν πανέμορφος. Πώς αποφασίζετε για το ποια κομμάτια θα τραγουδήσει η Angele;
Glen Johnson: Γενικά μπορώ να γράψω εύκολα για εκείνη, γιατί την ξέρω πολύ καλά. Γνωριζόμαστε 10 χρόνια τώρα. Πράγματι, η φωνή της έχει κάτι το ακαθόριστο που προσδίδει στους Piano Magic το χαρακτηρισμο της «ακαθόριστης μπάντας». Σύντομα κυκλοφορεί νέος δίσκος από τους Klima και σκοπεύω να τραγουδά περισσότερο στο μέλλον στους δίσκους των Piano Magic, περισσότερο από μένα.
Το "Institutionalized" ανάγκασε αρκετούς ανθρώπους να βάλουν μπαταρίες σε κάποιο παλιό σκονισμένο walkman. Ήταν κάτι σαν τιμή σε ένα παλιό και έμπιστο μουσικό μέσο; Cassette, είναι η γαλλική λέξη για το «μικρό κουτί», και κάπως έτσι θέλω να σκέφτομαι τον τρόπο που διανέμεται και κυκλοφορεί η μουσική σας.
Glen Johnson: Τείνουμε να σκεφτόμαστε τους φαν μας ως φίλους. Δεν υπάρχει κάποιος σπουδαίος διαχωρισμός μεταξύ του συγκροτήματος και του ακροατηρίου μας όπως γίνεται στα περισσότερα γκρουπ. Όπως ξέρετε, όταν τελειώσουμε κάποια συναυλία μας, παίρνουμε μια ανάσα για λίγο και μετά βγαίνουμε έξω να μιλήσουμε με όλους. Για μας αυτό είναι από τα σπουδαιότερα πράγματα του να είσαι σε μια μπάντα - το να διαπιστώνεις από πρώτο χέρι την επίδραση της μουσικής μας στον κόσμο. Δε συμφωνώ με τα συγκροτήματα που παίζουν και μετά πηγαίνουν κατευθείαν στο πούλμαν για το πολυτελές ξενοδοχείο τους. Είναι σαν να θεωρούν τους εαυτούς τους θεότητες υπεράνω ανθρώπινης επαφής. Φυσικά όταν πια δεν θα είναι πλέον διάσημοι, θα ψάχνουν απελπισμένα να μιλήσουν με κάποιον για το που πήγαν οι παλιές καλές μέρες.
Ποια είναι η γλυκιά ηλικιωμένη γυναίκα που μιλά στην αρχή του "Not Fair"; Πάντα σκεφτόμουν ότι πρέπει να κρύβεται μια ωραία ιστορία πίσω απ'αυτή τη μικρή μα συγκινητική συμμετοχή.
Glen Johnson: Είναι η συγγραφέας Jean Rhys. Έγραψε το Wide Sargasso Sea και άλλα αξιόλογα βιβλία. Άκουσα αυτό το απόσπασμα στο ραδιόφωνο μια μέρα και σκέφτηκα πόσο όμορφο ήταν αυτό που έλεγε, «Νομίζω πως μπορείς να είσαι γαλήνιος για πολύ καιρό, αλλά το να είσαι ευτυχισμένος, είναι σπανιότερο». Σοφά λόγια.
Ποιο είναι το πιο συγκλονιστικό πράγμα που θυμάσαι από τις συναυλίες των Dead Can Dance;
Glen Johsnon: Παρακολούθησα μία το 2005, οπότε δε μου είναι δύσκολο να το φέρω στο μυαλό μου. Οι φωνές ήταν απλά εξωπραγματικές. Αυτό είναι που πραγματικά σε συνεπαίρνει. Όλα αυτά τα σύγχρονα συγκροτήματα που παίζουν τα τραγουδάκια τους μέσα απ'το autotune και ξαφνικά ακούς τον Brendan και τη Lisa και πραγματικά τους ντροπιάζουν. Τα κρουστά, επίσης, σε υπνωτίζουν, ειδικά για μια μπάντα όπως οι Piano Magic που τα μέλη της ενδιαφέρονται πολύ για τα κρουστά, το ρυθμό και την παραδοσιακή ενορχήστρωση. Κι ο Brendan είναι άριστος στα τύμπανα. Δεν παίζει 4/4.
Σκέφτεσαι ποτέ πώς θα τελειώσουν όλα; Θυμάμαι να διαβάζω τις ανακοινώσεις του μουσικού τύπου αρκετά χρόνια πριν, για τον Harold Budd και τις δραματικές δηλώσεις του για το οριστικό τέλος στην ενασχόλησή του με τη μουσική. Έμοιαζε φοβισμένος και απογοητευμένος. Τελικά, συνέχισε...
Glen Johnson: Και χαίρομαι που το έκανε! Είμαι πολύ μεγάλος φαν. Συμμερίζομαι απόλυτα την ανησυχία του. Περισσότερο απ'όσο θα ήθελα, είναι η αλήθεια. Νιώθεις ότι κάνεις κάτι ιδιαίτερο μα κανείς δε σ'ακούει. Ή τουλάχιστον δε σ'ακούνε αρκετοί. Δεν έχει να κάνει με χρήματα ή δόξα. Αλλά με το να συγκινείς τον κόσμο. Συνεχώς σκέφτομαι: «αγγίζει κάποιον αυτό το πράγμα;». Κι όπως ανέφερα πριν, γι'αυτό ακριβώς έχει τόση σημασία να συναντάς αυτούς τους ανθρώπους μετά τη συναυλία κλπ, και να ακούς τι πραγματικά νιώθουν. Ακόμα κι αν σε μισούν.
Το "Details Not Recorded" έχει έναν αργό, τρομαχτικό ρυθμό. Απ'το εξώφυλλο του δίσκου μέχρι τα λίγα, προσεκτικά ηλεκτρονικά εφφέ, αποτελεί ένα σπουδαίο έργο της τέχνης της μελαγχολίας και του μινιμαλισμού. Πόση είναι η απόσταση μεταξύ αυτής και μιας τυπικής (υπάρχει κάτι τέτοιο;) κυκλοφορίας των Piano Magic; Μπορείς να φανταστείς τι αλλαγές θα είχαν γίνει σ'αυτό το άλμπουμ αν τελικά κατέληγε να βγει από όλο το συγκρότημα;
Glen Johnson: Είναι όπως είπες, σαν ένα μικρό κουτί. Οι Piano Magic κοιτάζουν σε πιο ανοιχτούς ορίζοντες, πιστεύω. Το Details Not Recorded ηχογραφήθηκε κυρίως εδώ, στο διαμέρισμά μου, με το παράθυρο ανοιχτό. Μπορεί κανείς να ακούσει τα πουλιά στον κήπο, τα τριξίματα στο πάτωμα και το βραστήρα να δουλεύει στην κουζίνα. Ακούγονται οι περίπλοκες λεπτομέρειες της άχαρης ζωής μου! Αλλά με τους Piano Magic τα πράγματα αποστειρώνονται περισσότερο από τη διαδικασία του studio. Κι αυτό μόνο και μόνο γιατί δεν μπορούμε να ηχογραφήσουμε αυτά τα τεράστια, ισχυρά ντραμς στο σπίτι μου. Οι γείτονές μου θα διαμαρτύρονταν έντονα για τη φασαρία από τις κιθάρες.
Το "Ovations" με εξέπληξε με διάφορους τρόπους, πριν τελικά το αγαπήσω. Διαγράφονται εικόνες απ'τα τοπία της Ανατολής, ο ήχος είναι σκοτεινός και επιβλητικός, ποτισμένος ακόμα και από θρησκευτική κατάνυξη. Κατά τη γνώμη μου, οι επιρροές από τον ήχο της 4ad που συναντούσε κανείς στα παλιότερα album σας, είναι πλέον πολύ πιο ορατές σ'αυτά. Είχατε πάντα στο μυαλό σας να γράψετε τέτοια κομμάτια, ή η συνεργασία με τον Brendan Perry και τον Peter Ulrich έδωσε αυτήν την κατεύθυνση;
Glen Johnson: Για να είμαι ειλικρινής, ξεκινήσαμε σ'αυτήν την ελαφριά DCD κατεύθυνση πριν ακόμα το ψάξουμε και ζητήσουμε από τον Brendan και τον Perry να συνεργαστούν. Τραγούδησα εγώ το " I never loved this city" και το "The Nightmare goes on" και οι υπόλοιποι απ'το συγκρότημα ήθελαν να είναι έτσι και στο δίσκο. Αλλά μετά αρχίσαμε να φανταζόμαστε καθαρό και έντονο ήχο από σαντούρι στο March of the Atheists και οι μόνοι που ξέραμε να παίζουν αυτό το όργανο ήταν στους Dead Can Dance. Έτσι το ένα έφερε το άλλο.
Μας κεντρίζουν το ενδιαφέρον όλο και περισσότερο, τα ανατολίτικα κρουστά και ο ρυθμός του flamenco, αλλά αυτό είναι κάτι που μπορεί να δει κανείς και στο Artists' Rifles του 2000. Συγκεντρώναμε τα όργανα και τελικά φτάσαμε στην κατάλληλη συγκυρία για όλα αυτά.
Στην προηγούμενη συνέντευξη που κάναμε πριν 4 χρόνια, είχες πει: « Εύχομαι πραγματικά να βρούμε απήχηση σε μεγαλύτερο κοινό. Η ταμπέλα "cult" είναι καλή για λίγο καιρό, αλλά δε σου ξεπληρώνει το νοίκι. Ξέρω γιατί δε φτάσαμε ποτέ το μέγεθος των Radiohead, των Sigur Ros ή των Godspeed για παράδειγμα- δεν ήμασταν πραγματικά ποτέ τόσο καλοί!» Το πιστεύεις ακόμα αυτό; Ποια είναι η μεγάλη διαφορά στον ήχο των Piano Magic σε σχέση ας πούμε με τους Editors, που έχει κάνει τους τελευταίους τόσο δημοφιλείς;
Glen Johnson: Λοιπόν, ξεκάθαρα οι Editors έχουν μια τεράστια οικονομική μηχανή πίσω τους που τους επιτρέπει διάφορες πολυτέλειες, όπως μεγάλα studio και διάσημους παραγωγούς. Είναι επίσης νέοι, μοδάτοι, εμφανίσιμοι, έχουν marketing μεγάλης αξίας να τους υποστηρίζει, μια μεγάλη δισκογραφική να πληρώνει για τα ρούχα τους, εντυπωσιακά video στο ΜΤV κλπ. Δεν τους επιτίθεμαι, προφανώς κάνουν κάτι σωστό για να είναι τόσο δημοφιλείς. Αλλά οι Piano Magic δεν είναι στην ίδια κατηγορία, οικονομικά ή ηχητικά. Εμείς κάνουμε κάτι πολύ διαφορετικό, πιο ριζοσπαστικό, πιο αυθόρμητο, λιγότερο "pop", με λιγότερα χρήματα. Αν ρωτάς γιατί δεν είμαστε μεγάλη μπάντα όπως οι White Lies ή οι Editors, θα απαντήσω ότι δεν είμαστε μέρος ενός μεγάλου μηχανισμού. Δεν είμαστε μέλος της συμβατικής μουσικής βιομηχανίας. Δε διοχετεύονται μεγάλα χρηματικά ποσά για τη βελτίωσή μας. Δε θέλουμε να γράφουμε "pop" μουσική, να λειαίνουμε τις τραχιές πλευρές της μουσικής μας. Και γι'αυτό, δε θα παίξουμε ποτέ στη «μεγάλη κατηγορία».
Σύμφωνα με την ετήσια ψηφοφορία των αναγνωστών μας, το ντεμπούτο των White Lies ήταν η καλύτερη κυκλοφορία για το 2009, με το Ovations να καταλήγει στην 22η θέση, που δεν είναι καθόλου κακή. Ποιο άλμπουμ ξεχώρισες απ'το 2009;
Glen Johnson: Ή της Fever Ray ή του Bill Callahan ή των We Fell To Earth ή των PJ Harvey/John Parish.
Ποιο είναι το αγαπημένο σου εξώφυλλο από τις κυκλοφορίες των Piano Magic - Textile Ranch - Future Conditional - Klima - G. Johnson ; (lp και ep φυσικά).
Glen Johnson: Δε μου το έχει ξαναρωτήσει ποτέ κανείς αυτό και δυσκολεύομαι να απαντήσω. Μ'αρέσουν πολλά πάντως. Φυσικά και θα μ'αρεσαν...
Ποιο θεωρείς το απόλυτο Piano Magic κομμάτι;
Glen Johnson: Το "Ι Have Moved Into The Shadow" ή το "Comets". Και τα δύο κάτι μου κάνουν. Ξέρω ότι ίσως δεν είναι και πολύ επαγγελματικό, ακόμα και το να λες ότι τα κομμάτια σου είναι καλά, αλλά αυτά τα δύο με ανατριχιάζουν παρόλο που δεν τα έγραψα μόνος μου.
Σας έχω δει live στην Ελλάδα, και κάθε φορά, όλοι, φαίνεστε αρκετά ήρεμοι και σίγουροι όταν παίζετε. Δεν αγχώνεστε ποτέ στη σκηνή; Τι θα σας έκανε να νιώσετε έτσι;
Glen Johnson: Παλιότερα αγχωνόμουν υπερβολικά, αλλά τώρα έχω τόση αδρεναλίνη, που απογοητεύομαι. Όπως θα σας διαβεβαίωνε κάθε μουσικός, ο χρόνος μεταξύ του soundcheck και της έναρξης της συναυλίας είναι συχνά εφιάλτης. Είναι μια άχαρη περίοδος βαρεμάρας, απογοήτευσης, πανικού και κατανάλωσης. Απλά καίγεσαι να παίξεις και παρ'όλα αυτά έχεις ακόμα ώρες να περάσεις σε ένα μικρό άθλιο δωμάτιο.
Σίγουροι και ήρεμοι στη σκηνή; Είμαστε έτσι όταν όλα πηγαίνουν καλά. Και όλα πηγαίνουν καλά όταν το κοινό είναι ενθουσιώδες. Αγχώνομαι όταν ο κόσμος είναι ήσυχος! Εκτός αν του ζητήσω να κάνει ησυχία...
Την πρώτη φορά παίξατε με τους Legendary Pink Dots, στην Αθήνα. Συνάντησες τον Edward Ka-Spel τότε; Αν ναι, τι πιστεύεις γι'αυτόν; Είναι περίεργος και ιδιοφυής όσο η μουσική του; Έχεις κανέναν δίσκο των Legendary Pink Dots;
Glen Johnson: Δυστυχώς, δε μιλήσαμε αρκετά ώστε να βάλω κάποιο συμπέρασμα. Ήταν πολύ καλός μαζί μου. Όχι, δεν έχω κάποιον δίσκο τους. Έχουν σαξόφωνο. Δεν τα πάω καλά με το σαξόφωνο.
Τι συνέβη με τον τελευταίο κημπορντίστα (Cedric Pin) των Piano Magic; Θυμάμαι ότι αστειευόσουν γι'αυτό στην τελευταία σας συναυλία εδώ. Ποιος παίζει πλήκτρα τώρα στο σχήμα;
Glen Johnson: Η Angele. Άλλωστε, αυτό είναι και το πρώτο όργανο που έμαθε. Δυστυχώς ο Cedric έπρεπε να γυρίσει πίσω στη Γαλλία, αλλά γράφω έναν ακόμα δίσκο των Future Conditional μαζί του. Ανταλλάζουμε μουσικά αρχεία αυτή τη στιγμή, και μόλις τελειώσουν οι συναυλίες στην Αθήνα, θα αφιερώσω αρκετό χρόνο στο project των Future Conditional.
Ποια όργανα θα ήθελες να «κλέψεις» από τη συλλογή του Peter Ulrich και να τα χρησιμοποιήσεις σε επόμενους δίσκους;
Glen Johnson: Όλα!
Ποιος είναι πραγματικά τελειομανής; Εσύ, ο Brendan, ή ο Peter;
Glen Johnson: Στην πραγματικότητα κανένας μας. Ο Peter και ο Brendan ήταν πολύ χαλαροί στις ηχογραφήσεις. Συμμετείχαν στη μουσική χωρίς να δίνουν πολλή σημασία στη λεπτομέρεια. Κι εγώ είμαι πολύ ανυπόμονος για να είμαι τελειομανής. Θέλω αποτελέσματα με την πρώτη- κάτι που δε συμβαδίζει με τους υπόλοιπος Piano Magic. Αυτοί ευχαρίστως θα ξόδευαν χρόνια για να τελειοποιήσουν το κομμάτια τους.
4η φορά στην Ελλάδα. Ποια συναυλία σου έχει μείνει περισσότερο απ'όλες όσες έχετε παίξει εδώ;
Glen Johnson: Αυτές που πρόκειται να παίξουμε θα είναι οι πιο αξέχαστες. Δεν θα έχουμε παίξει ποτέ καλύτερα. Αυτή τη φορά εξαρτάται μόνο απ'το κοινό αν θα διοχετεύσει τον ηλεκτρισμό του.
Η διασκευή στο Advent των DCD που παίξατε την τελευταία φορά στην Αθήνα ήταν υπέροχη! Θα υπάρχουν διασκευές στο επερχόμενο σετ;
Glen Johnson: To "Advent" πάλι; Χα! Όχι, δεν ξέρω. Έχουμε αρκετά κομμάτια για να γεμίσουμε δύο ώρες αν χρειαστεί. Παρ'όλο που έχω την ενέργεια για να το κάνω αυτό, δεν ξέρω. Έχω αρχίσει να γερνάω γι'αυτές τις συναυλιακές ανοησίες. Μάλλον ήρθε η ώρα να κάνουμε μια από Mark Hollis...
Συνέντευξη: Βαγγέλης Γιαννακόπουλος - Κώστας Μπρέλλας
Ξεκίνησα με όλη την καλή διάθεση να είμαι σύντομη και περιεκτική αυτή τη φορά, όχι γιατί δεν αξίζουν περισσότερα λόγια στο δίσκο - κάθε άλλο - απλά επειδή μου τη λένε συνέχεια για το μέγεθος, αλλά με τους Piano Magic δεν την παλέυω. Όσοι γνωρίζουν το συγκρότημα ξέρουν οτι οι κυκλοφορίες τους δεν μπορεί να είναι τίποτα λιγότερο από καλές. ‘Οποιος δεν τους γνωρίζει ας ξεκινήσει με αυτό το γεγονός, που τείνει να γίνει αντικειμενική αλήθεια μέσω της επαλήθευσης. Φέτος λοιπόν από τον Glen Johnson και τους συνεργάτες του είχαμε 2, ας πούμε 3 δίσκους μέσα στους τελευταίους μήνες: το electropop "We don't just disappear" από τους Future Conditional (αναλυτικά στο αντίστοιχο review), το solo της chanteuse Angele και το αντικείμενο της κριτικής αυτής, το 7o proper album των Piano Magic.
Ακολουθώντας τη δημιουργική λογική που εφαρμόζουν από το "The Troubled Sleep Of Piano Magic" και έπειτα, μεταφέροντας το συλλογικό ιδεώδες και τον κολλεκτιβισμό από τη σύνθεση της δημιουργικής ομάδας στη σύνθεση της μουσικής από τα μόνιμα μέλη της μπάντας πλέον, και με τη συνδρομή του Guy Fixsen στην παραγωγή, οι Piano Magic προχωρούν διακριτικά τον ήχο τους ένα βήμα παραπέρα. Και αυτό που επιδιώκουν και καταφέρνουν είναι, με απλά λόγια, να ακούγονται πιο «μπάντα» από ποτέ και πιο live από ποτέ, δίνοντας στο Part Monster το χαρακτήρα ενός live studio album. Το αποτέλεσμα πλησιάζει την υπέροχη ΙΜΟ εμπειρία των συναυλιών τους (αλλά με πολύ πολύ πολύ καλύτερο ήχο απ'ότι στο Bios βέβαια).
‘Ετσι ξεκινά και το Part Monster, συναυλιακά. To opener είναι οτι ακριβώς θα μπορούσες να περιμένεις από ένα Piano Magic εναρκτήριο: μια σταδιακή εισαγωγή/παρουσιάση του group που στη συνέχεια παραδίδει απλά μαθήματα μουσικής, μελωδίας, δυναμικής παρουσίας των οργάνων αλλά και ισορροπίας στο αποτέλεσμα του ήχου τους, ενθουσιάζοντας το κοινό. Το "The Last Engineer" περιλαμβάνεται και στο album των Future Conditional παρεπιμπτόντως, σε μία πιο-διαφορετική-δεν-νομίζω-πως-γίνεται εκτέλεση. Αυτές οι δυνατότητες της μουσικής ε? Απέραντες, απερίγραπτες, τι κρίμα που δεν τις εκμεταλλεύονται συχνότερα οι άνθρωποί της... Γιατί από τον Glen πραγματικά δεν έχω παράπονο. Πειραματίστηκε με όργανα, με ήχους, με είδη, με συνεργασίες και αυτό το τελευταίο υποψιάζομαι πρέπει να είναι το πιο δύσκολο απ΄όλα. To "England's always better" φέρνει πίσω ένα φίλο από τα παλιά. Η βαθιά φωνή του Simon Rivers των Bitter Springs, η ταλαιπωρημένη της χροιά και η εικόνα του «μοναχικού» που φέρνει στο μυαλό είχε εντυπωθεί έντονα στη μνήμη μου από το Low Birth Weight όπου είχε ξανατραγουδήσει και γράψει στίχους. Μόνο που εδώ το κάνει τόσο πολύ καλύτερα, τα πνευστά συνδυάζονται ιδανικά με την ελαφρώς slowdive ατμόσφαιρα (δεν το περίμενα!), η Angele κάνει κάτι μαγικό με τα περάσματα της (όπως και στο τελευταίο "Part-Monster"), η ενορχήστρωση είναι εξαιρετική, το "tears for the weddings and smiles for the funerals" τόσο αληθινό... Υπέροχο, ακούστε το, please!
Η Angele είναι ακόμα πιο μαγική όταν γίνεται πρωταγωνίστρια όμως, και πριν το τέλος του "Soldier Song" μένω και πάλι να αναρωτιέμαι αν είναι όντως τελικά το πιο γλυκό και αθώο και χαριτωμένο πλάσμα που έχω ακούσει/δει/γνωρίσει. Μία από τις καθαρά pink moments των Piano Magic, μου θύμισε έντονα το "A return to the sea" από το Artist's Rifles και αυτή την αίσθηση του απαλού κύματος, παρά το κοινωνικοπολιτικές ανησυχίες των στίχων. To reprise του "Incurable" είναι ακριβώς εκείνη η εκδοχή κατα τη διάρκεια της οποίας κουνάγαμε όλοι το κεφάλι και τα πόδια ρυθμικά στο Bios. Και τι φινάλε... Respect to Alba.
Κάπου στα μισά λοιπόν και όλα κυλάνε όμορφα, αλλά ακολουθούν τα δύο καλύτερα: το "The King cannot be found" («darkwave-ιά απ΄τις καλές για Rebound κι έτσι...») και το shoegaze instrumental "Great Escapes". Piano Magic at their best! Kαι δεν μένουν στην πεπατημένη, αυτά μόνο που κάνουν καλά δηλαδή. Υπάρχει μία πιο soft rock προσέγγιση στo "Cities And Factories", ένα jazzy στοιχείo στο "Halfway Through", μιξαρισμένο με το ύφος των Piano Magic πάντα, ενώ ο φυσικός χώρος ακρόασης του "Saints Perserve Us" είναι το... στάδιο. Το αποτέλεσμα δεν είναι το ίδιο ικανοποιητικό σε κάθε περίπτωση, thumbs up για την προσπάθεια όμως, και αυτό πειραμα είναι. Μικρές αλλαγές και στο στιχουργικό της υπόθεσης. Υπάρχουν τραγούδια στο γνωστό γλυκόπικρο, συναισθηματικό και ποιητικό ύφος που μας έχει συνηθίσει o Johnson, η σχέση αγάπης και μίσους με την πατρίδα του θίγεται και πάλι, αλλά επιλέον σε κάποιες περιπτώσεις τα πράγματα είναι λίγο πιο ακαθόριστα και πολυδιάστατα ( "Saints Preserve Us", "The King Cannot Be Found" ).
Υπάρχει μια άποψη, πως όταν αρχίζουν τα side-project τα πράγματα γίνονται δύσκολα για το σύγκρότημα αυτό καθεαυτό. Στην περίπτωση μας δεν ισχύει ακριβώς αν αναλογιστούμε την πορεία των Piano Magic μέχρι σήμερα σε συνδυασμό με το γεγονός πως ο Glen Johnson έψαχνε πάντα για περισσότερες δημιουργικές διεξόδους, είτε αυτό μεταφραζόταν ως πληθώρα κυκλοφοριών (singles, eps, split singles) είτε μέσω του solo του Textile Ranch παλιότερα. Δεν μπορώ όμως να αποφύγω τη σκέψη (σαν παλιομοδίτικη αν και νέα σχετικά fan, που θέλει και το μπέρδεμα της) πως ίσως να είχαμε τον τέλειο δίσκο μέσω ενός συνδυασμού των Future Conditional lp & Part Monster. Αλλά και αυτό που έχουμε τελικά στα χέρια μας είναι μια ποιοτική δουλειά από μια πάρα πολύ καλή μπάντα που προσωπικά εκτιμώ και αγαπάω πολύ, νιώθοντας οτι ζούμε, μεγαλώνουμε και αλλάζουμε μαζί.
Rating: 8 / 10
Μαρία Καραγκούνη
So much to say... so little space... so little time... and so very late...
Let's just start from somewhere and see where it takes us.. (Worry not! You can never get lost when you've nowhere to go.. Piano Magic anyone?)
Την τελευταία φορά που το μουσικό τους κύμα εισέβαλλε και συνεπήρε την καθημερινότητά μας, οι Piano Magic παρουσίαζαν διαταραχές στον ύπνο τους... insomnia, bad dreams, nasty wake-ups, that kind of things. Στην περίπτωσή μου, το The Troubled Sleep of Piano Magic δεν βρήκε αμέσως το δρόμο του (ears {mind} heart), μα όταν το έκανε ήταν ολοκληρωτικό, καθώς αποτέλεσε ουσιαστικά το έναυσμα της ενασχόλησής μου με την "κολλεκτίβα" του Glen Johnson και οδήγησε στην ενδελεχή ακρόαση της δισκογραφίας τους με climax point τη legendary συναυλία της 21ης Νοεμβρίου του 2004 (Τι νύχτα και αυτή!). Τα αγάπησα τα φαντάσματα των Piano Magic και το ghost rock τους. Their undercurents worked and gave them a rightful place in the dark side of the heart. Επομένως ήρθαμε και αρκετά κοντά, εξού και η οικειότητα...
Πάνω από ένα χρόνο μετά, μας πλησιάζουν ξανά για να δηλώσουν Disaffected. Μάλιστα... Και τι ακριβώς εννοείτε, κύριοι (και κυρία)? As in estranged or discontented? Kαι πόσο ακριβώς affective μπορεί να είναι κατι disaffected (seasonally or not)? And what's with the guy in the cover (ο οποίος τυγχάνει να είναι και πληκτράς btw)? 'Ενα ακόμα album, ένας ακόμα γρίφος Glen? 'H μήπως είναι τα πράγματα όσο ξεκάθαρα φαίνονται αυτη τη φορά? Ghost rock you've said... Ambiguous rock I say... Ένας τρόπος προσέγγισής του θα ήταν ίσως ο συναισθηματικός. But that would be a huge understatement... And an easy way out... Άνετα επίσης θα μπορούσα να αρχίσω να αραδιάζω στίχους (με τελευταίο φυσικά το ομώνυμο) σαν ελεύθερος σκοπευτής. Μα αυτό και αν θα ήταν understatement... Και η μουσική? Και η αγάπη? The music be the food of love, and the love be the food of life... Ή αλλιώς " All we need is Love and Music, Love and Music till we die. "(κατά Glen Ευαγγέλλιον). So play on...
Kαι η ιστορία (των fucking-great-album-openers) συνεχίζεται, με το εξαιρετικό "You Can Hear the Room": " Βut stay away from the drink. Stay away from the diaries. It does not matter. " 'Ισως ενα από τα καλύτερα δυνατά τους τραγούδια, πιο μεστό όμως και με ελεγχόμενο ξέσπασμα θυμίζοντας τα του "..Troubled Sleep.." μα και με μία θέση στο πάνθεον, μαζί με " Password ", " (Music won't save you from anything but) Silence " κ.α., βέβαιη. Ω ναι η Μουσική... που δεν θα σε σώσει από τίποτα.... but it's one of the two life's essentials: "Love & Music". Και η ενορχήστρωση παίρνει πιο μελωδικό χαρακτήρα χαρμολύπης προπαρασκευάζοντας τον ήχο για το επόμενο.
The "Night of the Hunter" in Α Forest and under a full moon, with And Also The Trees casting their shades. Τι εικόνα! 'Ενα κινηματογραφικό track (Welcome back sound effects... I've missed you since the birds...) που καταφέρνει όμως να ακούγεται θεατρικό. Johnson και Alba δένουν τόσο όμορφα και ηλεκτρικά, συνθέτoντας και εκτελώντας. Oh, and "...value your life while you can..." people.
3 songs down and up for the homonymous album's manifesto. Oι σκοτεινές κιθάρες σπρώχνονται στο background και " in a rare certain light " αναδύεται η Angele David-Guillou τυλιγμένη σε έναν indie/80s electropop μανδύα (Welcome back beatbox...). Oι φωνητικές της δυνατότητες είχαν αναδειχθεί και προηγούμενα, δεν σε είχαν προετοιμάσει όμως για αυτήν εδώ την υπέροχη ερμηνεία (και μοναδική της συμμετοχή στο δίσκο). No pink, no show-off sentiment. Clinically white and "Disaffected"... totally, utterly, exactly disaffected! Oι στίχοι του Glen της δίνουν το κατάλληλο υπόβαθρο... Κάποτε η κοπέλα θα τραγουδούσε " I'm sensitive... touch sensitive. " ψυχοραγώντας (Low Birth Weight). Τώρα πεζά και με συγκαλυμένο πάθος και με την εισαγωγική συνθετική μελαγχολία των strings να οδηγεί σε ένα γνώριμο, post, κιθαριστικό ντελίριο που πνίγει πονεμένες αποτροπές: " Αnything can happen in life. Especially nothing, mainly nothing ".
Mαταιότης ματαιοτήτων... Υπαρξισμός, μηδενισμός, άρνηση, μια γλυκειά απομόνωση... επιρροές,επιλογές και επακόλουθα. Παρακολουθώντας τα news updates στο official site θα έλεγε κανείς πως ο Glen Johnson (ως ψυχή και mastermind των Piano Magic) δεν φαίνεται απλά disaffected, αλλά εώς και exasperated. Kαι η φωνή του κατά τη διάρκεια του album (μιας και πάλι παίρνει το θέμα voxx πολύ προσωπικά) αν και επίπεδη σχετικά, "σπάει" περίεργα στο τέλος κάθε συλλαβής, για να βρει την αυτοπεποίθηση και μειλιχιότητα της μόλις στο 8ο και στο τελευταίο track αντίστοιχα. Η αλήθεια είναι πως ξεπέρασε τον εαυτό του εδώ, φτιάχνοντας τον πιο ολοκληρωμένο του ίσως δίσκο, ο οποίος είναι σε τέτοιο βαθμό a-Piano-Magic-album που σχεδόν δεν είναι a-Piano-Magic-album! Aλλά το feedback από την μουσική πραγματικότητα εξακολουθεί να είναι λιγοστό. (Λάθος δεκαετία φοβάμαι, και κρίμα τελικά... Neither King Ink nor Queen Misery rule anymore... Mr Fun writes the rules now. Αnd no matter how good the songs are, his name is not Martin nor Robert f.ex.) Ωστόσο δεν μπορεί παρά να υποκύψει στις αδυναμίες του και στα (προσωπικά, συναισθηματικά ή και μουσικά) φαντάσματά του για μια ακόμα φορά. Το "Theory of Ghosts" ακολουθεί τα χνάρια του beloved " Νο closure ":
" I've a theory of ghosts:
That they're alive and we're all dead;That they're trying to tell us that it's this way around
And I've a theory of girls
They always seem to leave in Spring As if they know that it hurts more to carry a heartbreak through the Summer
Watercolours can't help me "
Αnd I've a theory of death, Glen:
It always seems to happen in Summer; Just to make Autumn more sad and the Winter so cold
And words can't help me.
Και το "Τhe Nostalgist" επίσης... Οι "στοιχειωτικές" μελωδίες, η γλυκόπικρη heart-aching κιθάρα και οι ανατριχιαστικοί ψίθυροι χαϊδεύουν τις μνήμες. Τhe collectivists may have given in to the band-its but they have not given up their Artist's Rifles yet...
Αν και εκ πρώτης ακροάσεως υπάρχει ένας ισχυρός δεσμός και αλληλοεξάρτηση ανάμεσα στα 2 τελευταία lp τους (ένα τέλος και μία αρχή τόσο όμοια που μοιάζουν με συνέχεια), το "Disaffected" κάνει ένα μικρό time-travel στα πλαίσια της ύπαρξης των Piano Magic (πλησιάζουν και τη 10ετία σιγά σιγά... αυτό δεν είναι ενηλικίωση για ένα group?), δείχνοντας τις διάφορες δισκογραφικές στιγμές τους. Έτσι και η επιστροφή του John Grant των Czars στα vocals του "Your Ghost" γυρνάει στο 4ADικό, reflectively artistic και broodingly dark Writers Without Homes. Και το "Deleted Scenes" ως φυσική συνέχεια του "Disaffected" επιβεβαιώνει τη αγάπη τους και για τον ρετρό, pop ήχο και το παιχνιδιάρικο, ηλεκτρονικό jamming. Σε ένα πιο προσωπικό επίπεδο, σκέφτομαι ακόμη πως η λιτή, ασπρόμαυρη εμμονή μου μαζί τους (όχι ασαφές θλιμμένο γκρί, ούτε σκοτεινές wavy αποχρώσεις, ούτε και φθαρμένες σέπια απεικονίσεις), με κάποιο τρόπο, οδηγούσε στο "Disaffected" της άνοιξης του 2005. Αδιαμφισβήτητα καλό, με ποικιλία, συνοχή και σαφήνεια στις συνθέσεις, αρκετά ιδεοκεντρικό, επίμονα και επίπονα ευαίσθητο και -ευτυχώς- όχι τέλειο.
O επίλογος αυτή τη φορά είναι ένας μελαγχολικός, ευσεβής πόθος... καθώς η ανάγκη για την ύπαρξη τους, θα μας σπρώχνει στην αναζήτηση νέων κρυμμένων νοημάτων παντού και πάντα...
" and I've got space in my heart
for the next twenty years
so don't think there's a rush
just come on over sometime "
Μαρία Καραγκούνη